۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۲
کد خبر: ۵۵۷۱۸۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

تحرکات مشکوک سعودی در عراق و لبنان| علمای بحرین و مطالبه تحریم انتخابات

علمای شیعه و سنی عراق و لبنان نسبت به تحرکات مشکوک عربستان سعودی و اعزام هیات‌هایی به این دو کشور در آستانه انتخابات ابراز نگرانی کردند.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

انتقاد علمای لبنان از دخالت‌های انتخاباتی عربستان
آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در پیامی از ادامه تعرض رژیم صهیونیستی به مقدسات اسلامی و مسیحی به شدت انتقاد کرد و افزود: رژیم صهیونیستی دشمن اول اعراب و مسلمانان و مسیحیان است و در تصمیم خود برای یهودی سازی مقدسات دینی در فلسطین پافشاری می کند.

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت استمرار جنایت های رژیم صهیونیستی علیه فلسطین را محکوم کرد و گفت: تحمیل مالیات علیه کلیساها در قدس تلاشی جدید برای تعضیف مسیحیان در این شهر به شمار می آید تا مقدمه ای برای پروژه یهودی سازی قدس و فلسطین باشد.

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به سفر «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به لبنان هم پرداخت و گفت: تیلرسون زمانی که به لبنان می‌آید از مشکل حزب الله و سلاح حرف می‌زند و می‌گوید این مشکل باید حل شود؛ امروز توطئه علیه مقاومت بیشتر از هر زمان دیگری است.

حجت الاسلام نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان در نشست انتخاباتی شمال این کشور گفت: عربستان و آمریکا و غربی ها می خواهند بدانند حزب الله چند کرسی در انتخابات پارلمان بدست می آورد و به دنبال راه هایی برای تضعیف این حزب در انتخابات هستند.

شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان نسبت به دخالت بیگانگان در امور داخلی لبنان هشدار داد و گفت: دخالت برخی کشورهای عربی و غربی در امور داخلی لبنان به ویژه انتخابات پارلمان به هیچ وجه قابل قبول نیست. وی از حضور هیأت سعودی در بیروت ابراز نگرانی کرد و دیدار برخی مسؤولان عرب با مقامات لبنانی و همچنین احضار برخی مقامات لبنانی به کشورهای عربی را شک برانگیز خواند.

شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان نیز نسبت به حضور هیأت سعودی در این کشور واکنش نشان داد و فت: حضور این هیأت در بیروت تلاشی آشکار و محکوم برای دخالت در انتخابات پارلمانی لبنان است که دخالت در امور داخلی این کشور به شمار می آید.

حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان به انتقاد از همپیمانان عربستان پرداخت و گفت: گروهی که خود را مدعی حمایت از استقلال و حاکمیت لبنان می دانند، دروازه های کشور را برای دخالت عربستان در امور داخلی لبنان و انتخابات آتی گشوده و در حال دریافت مبالغ هنگفت سعودی برای خرید آرای مردم و دعوت شهروندان به عدم رأی به سود مقاومت و همپیمانان آن هستند.

آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان با اشاره به اینکه هجمه و کینه علیه مقاومت از سوی دشمنان امر عجیبی نیست، اظهار داشت: مقاومت هیچگاه نسبت به رفع محرومیت ها و تامین نیاز فقیران کوتاهی نکرده است اما تاسف آور اینست که این افراد و طبقه فاسد و دولتمردان ظالم هیچ تلاشی برای بهبود وضع معیشتی مناطق محروم انجام نمی‌کنند.

شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان از مواضع یکپارچه رییس جمهور، نخست وزیر و رییس پارلمان در برابر طمع ورزی های صهیونیستی ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس در روز 24 اردیبهشت همزمان با روز نکبت تعرض به همه مسلمانان و اعراب است.

تضعیف الحشد الشعبی خط قرمز ملت عراق
حجت الاسلام شیخ علی نجفی مدیر دفتر حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف  گفت: حضور عشائر و مردم مناطق مرکز و جنوب عراق برای دفاع از این کشور در برابر جریان تروریستی داعش عمل به وظیفه دینی و ملی و پاسخ مثبت به فتوای جهاد کفایی مرجعیت بود.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق گفت: درهای عراق به روی همه باز است و ما تلاش می کنیم بهترین روابط را با کشورهای منطقه و جهان به ویژه کشورهای همسایه خود داشته باشیم.

سید هاشم الموسوی سخنگوی جنبش نجبا در گفت و گو با رسا حضور آمریکایی‌ها را برای روند سیاسی عراق مشکل‌ساز توصیف و تصریح کرد: حضور نظامیان آمریکایی نه تنها برای عراق بلکه برای همسایگان ما نیز نگران کننده است و می‌تواند تاثیر منفی بر روابط ما با همسایگان بگذارد. علاوه بر این مشخصا مرجعیت دینی، دولت و ملت عراق تاسیس پایگاه‌های آمریکایی را برنمی‌تابند.

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف با بیان اینکه حکومت عربستان باید به صورت شفاف در سیاست جدید خود تجدید نظر کند و به آغوش امت عربی و اسلامی باز گردد، گفت: آلسعود در حالی مدعی تغییر در رفتار خود نسبت به کشورهای عربی و اسلامی است که دوستی به رژیم صهیونیستی میدهد.

حضرت آیت الله بشیر نجفی از مراجع تقلید عراق بر ضرورت حفظ وحدت و انسجام ملی در کشور تاکید کرد و گفت: مردم عراق اعم از هر قوم و طائفهای که باشند از حقوق برابر و یکسانی در برابر دولت برخوردار هستند. وی ادامه داد: نقاط اختلاف باید به نقاط قوت عراق تبدیل و موجب گسترش ضعف و تفرقه در این کشور نشود.

آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق نسبت به صداهایی که درپی تضعیف جریان مقاومت ملی عراق و بسیج مردمی هستند، هشدار داد و اظهار داشت: این گونه افراد به خوبی نسبت به جایگاه و نقش بسیج مردمی در همکاری با سایر نیروهای مسلح عراق در مبارزه با جریانهای تروریستی آگاه هستند بنابراین شب و روز برای ضربه زدن به آن تلاش میکنند تا بار دیگر زمینه ورود آنان به کشور را فراهم کنند.

مشارکت در انتخابات بحرین خیانت به انقلاب است
حجت الاسلام محمد علی التل از معارضان بحرینی در گفت‌وگو با رسا مشارکت در انتخابات بحرین را خیانت به انقلاب کشورش توصیف و تاکید کرد که مشارکت در انتخابات هیچ کارکردی جز بزک کردن چهره آل‌خلیفه ندارد.

راشد الراشد از رهبران جریان العمل اسلامی بحرین نیز خواستار تحریم انتخابات پارلمانی این کشور شد و گفت: ما هیچگاه با کسانی که به نظام خونریز و متجاوز به نوامیس مشروعیت می بخشند، همکاری نخواهیم کرد و آنان را خائن و جنایتکار می دانیم.

 سعید الشهابی دبیرکل جنبش آزادگان بحرین با انتقاد شدید از حکم 5 سال حبس علیه نبیل رجب به دلیل انتقاد از ادامه جنگ عربستان سعودی علیه یمن اظهار داشت: هر که شهروندی را به دلیل انتقاد از جنگی که میلیون ها تن در جهان از آن انتقاد می کنند، بازداشت سازد وحشی است که شایسته حکومت نیست.

 علی الاسود نماینده سابق پارلمان و عضو جمعیت الوفاق اسلامی بحرین گفت: مصادره حق ملت اصیل بحرین در انتخاب و نامزدی انتخابات و مشارکت آنان در فعالیت های سیاسی امری غیرقابل قبول است.

 علمای بحرین با صدور پیامی احکام صادره علیه انقلابیان را تجاوزی آشکار به اسلام و خطری بسیار بزرگ توصیف و تصریح کردند: احکام قضایی در بحرین تجاوز آشکار علیه اسلام به عنوان منبع قانونگذاری بر اساس قانون اساسی کشور به شمار می آید و در خطرناکترین مسائل دینی یعنی خون و جان و ناموس صورت می گیرد.

شورای بانوان ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین در واکنش به سخنان هاله انصاری دبیرکل شورای اعلای بانوان نسبت به عدم وجود زندانیان خانم در این کشور تصریح کرد: ادله و مدارک مستحکم نشان می دهند که الانصاری دروغ می گوید و جلوگیری نظام آل خلیفه از سفر نماینده بین المللی سازمان ملل برای آشنایی با اوضاع زندان ها و زندانیان خانم دلیل دیگری بر ادعای کذب الانصاری است.

پروژه‌های رسانه‌ای جدید الازهر مصر
 احمد طیب شیخ الازهر گفت: مساله فلسطین مهمترین مساله جهان اسلام و بلکه خاورمیانه است و اگر این مسأله از طریق راهکاری مسالمت‌آمیز حل نشود جهان رنگ آرامش و صلح را به خود نخواهد دید زیرا مساله فلسطین مساله حق و عدالت است.

ابراهیم نجم مشاور مفتی مصر از تلاش دارالافتای مصر برای مقابله با موج اسلام هراسی و ترویج اسلام اعتدالی و معرّفی چهره رحمانی اسلام در جوامع اروپایی خبر داد. وی ادامه داد: پیشنهادهای متعدّدی در شرایط کنونی مانند راه اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای اسلامی با هدف جذب مخاطب غربی و تبیین حقیقت اسلام رحمانی و فرهنگ دینی مطرح شده است.

محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر با ابراز نگرانی از افزایش استعمال مواد مخدّر و مشروبات الکلی در جوامع اسلامی، شارب خمر را مشمول لعن و نفرین الهی دانست.

محکومیت اعمال مالیت بر کلیساهای قدس
فلسطین: جنبش حماس اقدام رژیم صهیونیستی برای اعمال مالیات بر کلیساهای شهر قدس را محکوم و خاطرنشان ساخت: رژیم صهیونیستی در اقدامی خطرناک مقدسات فلسطینی ها را هدف قرار داده و بایستی با آن مقابله کرد. این جنبش افزود که تحمیل مالیات بر کلیساهای قدس و دارایی های آن از عواقب اقدامات دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا علیه قدس است.

یمن: صالح الصماد رییس شورای عالی سیاسی یمن با اشاره به نقش مساجد در هدایت دینی و فرهنگی جامعه گفت: منبر دینی باید محلی برای دشمنی با دشمنان خدا باشد و هنگامی که امام جماعت پیشاپیش صف های محکم نمازگزاران در محراب قرار می گیرد، باید توجه داشته باشد که محراب از حرب گرفته شده که باید محل دشمنی با نفس و شیطان و دشمنان خدا باشد.

قزاقستان: سریکبای کاژی اوراز مفتی اعظم قزاقستان تصریح کرد که گروه های افراطی مختلف در اغلب موارد از شعارهای دینی برای اهداف شوم خود استفاده می کنند و نباید مناقشات پیش آمده در سال های اخیر در کشورهای همجوار را به اسلام ربط داد.

هند: سعید الرحمن اعظمی سرپرست مرکز دارالعلوم ندوة العلماء با اشاره به تاثیر گذاری ابزار رسانه در عصر حاضر بیان داشت: در عصر رسانه های الکترونیک مسلمانان باید دارای قدرت رسانه ای باشند. وی افزود: رسانه ها باید مروج محبت، انصاف و انسان دوستی در جامعه باشند اما متاسفانه امروزه برخلاف آن است و بیشتر از همه جامعه مسلمین هدف این حملات است./۹۸۳/ب۹۵۲/ک 

ارسال نظرات